Hour of Code

Den 7-13 december er det Computer Science Education Week og millioner af børn og voksne vil i den kommende tid tage turen ind over Code.org for i år at prøve en times kode med Minecraft og Star Wars som inspiration til øvelserne.

hoctryit

Konceptet er det samme hvert år. Børnene løser små opgaver, hvor de lærer at anvende et visuelt baseret programmeringssprog – i dette tilfælde Blockly. Undervejs fortæller forskellige mennesker i en række videoer, hvordan programmering har indflydelse på deres liv og handlinger.

Mine Kodepiloter (som alle er 8-10 år – 3. klasse) har allerede været i gang med at lave Minecraft opgaverne og derfor har jeg nogle input til andre, der vil prøve også med mindre børn – forstået som børn, der endnu ikke er de bedste læsere, endnu har svært ved at forstå engelsk i skrift og tale.

Det bedste råd herfra er at du som voksen laver øvelserne selv enten sammen med dit barn eller før, hvis du gerne vil have den tryghed at være lidt forberedt.

Videoer er på engelsk og uden undertekster.
Ved at klikke på fanen “Ingen video? Vis noter” får du dog en dansk oversættelse, hvis du har valgt dansk som dit sprog. Nogle børn kan læse dette selv – andre skal have det læst op. Det gode er at oversættelsen står i kontekst med billeder fra videoen, så det er ret overskueligt at se, hvad der menes.

hocvideo

Sprog – oversættelse.
Jeg har oplevet flere gange at selv om man vælger dansk som sprog sker det at selve instruktionerne sker på engelsk. Det er godt at være opmærksom på, da det måske gør at der er behov for mere hjælp undervejs til at forstå, hvad opgaven går ud på.

Opgaverne starter ret enkelt men bliver mere komplekse undervejs, hvor der introduceres f.eks. betingelser.

Minecraft giver tryghed.
Jeg synes ikke der er tvivl om at det er en fordel at flere af pigerne allerede i forvejen bygger i Minecraft.
Der er en forskel. I Hour of Code opgaverne koder pigerne med programmerings-klodser de handlinger, der ser på scenen som 3.person modsat at at se omgivelserne som 1. person normalt. Men det kendte univers gør det ganske enkelt nemmere for dem at fokusere på de opgaver, der skal løses.

Lær at debugge.
De første 13 opgaver er bundne, men dog ikke mere end at du vil få et tip, hvis du har brugt “for mange” blokke undervejs. Jo enklere kode jo bedre. Gå gerne koden igennem igen og prøv at forstå, hvor du kan gøre koden mere enkel. F.eks. er der i mange opgaver mulighed for at bruge loops (gentagelser). Typisk vil mine kodepiloter gerne bare sige “pyt” og så smutte videre – en stærk trend i tiden –  men jeg nøder dem til at gå tilbage og se om de kan finde en enklere måde.

Brug fantasien.
Der er ingen grund til at lære at kode, hvis ikke det kan bruges kreativt!!
Selvfølgelig er det begrænset, hvad der kan læres på en lille times tid og de små opgaver gør det nemmere at nå at prøve flere ting af. Men som sidste opgave er det muligt at omsætte alle de blokke, du nu har lært at bruge, til at skabe dit eget scenarie efter din egen fantasi. Det kan godt virke skræmmende – for det kan være svært at finde på. Så start med at se om i kan huske, nogle af de ting i har prøvet gennem de foregående øvelser og lad en historie udfolde sig undervejs. Hvad ville i gøre i Minecraft? Hvordan kan i gøre det samme her i HoC.

Med Hour of Code, kan alle være med til at løfte stafetten og give flere børn mulighed for at snuse til det at kode og lave sine egne ting. Forhåbentlig er der også i år flere lærere og forældre, der tager initiativ til at lege med.

 

Kommentarer og indspark?

comments

Udgivet i Hour of Code, Public.