Giv flere piger og drenge lyst til at skabe og udtrykke sig kreativt

også med programmering, robotter og elektronik

Sophie Hovdekorp

Krumtappen bag Kodesmart.
Jeg har en uddannelse som folkeskolelærer, som er brugt på så forskellige ting i som medarbejderuddannelse, medarbejderudvikling og databasedesign, it administration m.m. i flere store virksomheder. Senere som selvstændig med online markedsføring og webdesign. Jeg er autodidakt når det gælder programmering - men drevet af livslang nysgerrighed og lærelyst. - og så har jeg været heldig at have fået lov at lege med i udviklingen under it-alderens indtog på danske arbejdspladser. Jeg er netop ikke datamatiker eller supernørd - men har bare altid naturligt haft lyst til at lære, når noget nyt bød sig til.

....og så er jeg heller ikke den drengepige, der ellers klarer jeg rigtig godt i it-branchen og andre teknologifag.

Rigtig meget af min interesse for programmering og it handler om timing. Havde jeg været færdig med min uddannelse 5 år før, havde situationen måske set helt anderledes ud og jeg havde måske levet mig igennem et alm. lærerjob i en helt almindelig skole....
Men overskud af lærere i årene efter jeg blev uddannet, sendte mig i en helt anden retning, hvor jeg pludselig legede med computere og de programmer, der begyndte at komme ind på kontorer i DK.
I 1992 lavede jeg mit allerførste digitale produkt i noget så eksotisk som "Vibrationsmåling for elektromekanikere" på den slæbbare Macintosh.

Det er blevet til flere digitale koncepter sidenhen og nu også en række bøger omkring Bee-Bot, eTekstiler og digibling.

I 2006 - lige før boomet med smartphones og tablets blev jeg mor til en pige og det har igen sendt mig i en retning, jeg ellers ikke ville være kommet. Igen giver timingen mulighed for at kombinere mine interesser og viden om it, børn og læring på en anden måde, end man i dag normalt snakker om børn og it.

I 2014 startede jeg konceptet KODESMART i 2014, fordi der på det tidspunkt endnu ikke var nogen tilbud til de mindste, hvor de kunne lege med programmering på deres præmisser. Jeg faldt pladask for Bee-Bot robotten og de meget få apps, der kom på markedet og gav børn lov at lege med principper for programmering. Jeg så - og ser stadig et voldsomt gab mellem de muligheder udviklingen af robotter og programmer tilbyder børn og den adgang vi giver dem til at lege og lære af dem.

Vigtige drivkræfter for Kodesmart

Kodesmart vil mere end at lære børn at programmere. Det handler især om at lære børn strategier for at bevare nysgerrighed, bruge logisk tænkning, omsætte kreative ideer, se behov og finde på løsninger, finde sine egne talenter og styrker, lege, lege, lege.

Den praktiske tilgang er essentiel. Det skal give mening for børnene her og nu. De skal selv finde på løsninger uden facit. De skal have lov at være innovative og bevare deres evne til at disrupte forestillinger- men også have øje for den verden de bevæger sig i og skal være med til at manipulere og passe på.

Det er en stor og spændende opgave at give dem det rum at udvikle sig i.

Flere børn og især flere piger

Kodesmart vil rigtig gerne have fat i alle de piger og drenge, der ikke kommer af sig selv. Flertallet af børn i DK møder ikke programmering eller leg med elektronik hjemme. I skolen møder de først programmering senere på mellemtrinnet. Plug&Play løsninger, gør at børn ikke som før har behov for at finde på selv. Selv om der i Danmark nu er flere tilbud til børn - er der mangel på pladser på de forskellige koncepter og der er et langt større antal af piger og drenge, der ikke opdager muligheden eller måske uden videre går ud fra at det ikke er noget for dem.

Hvis vi skal have flere børn med - og især pigerne - skal vi finde ud af, hvordan leg med programmering og teknologi også vil interessere dem. Derfor fokuserer vi på legen med programmering allerede med de små i børnehaven - og holder vores fokus på de små og mellemstore børn.

Samtidig har Kodesmart et stærkt fokus på pigerne og laver gerne forløb målrettet pigerne med indhold, metoder og især tempo, der bedre matcher deres tilgang.

 

Kroppen med i legen

Intet bliver lært uden at gøre sig erfaringer. Med vore små sjove robotter. Når vi maler med ledende maling. Når vi syr med metaltråd og sætter lys i. Når vi danser en sang om Bee-Bot. Når vi bygger labyrinter og senere programmerer robotten til at styre igennem... Alt sammen er med til at give kropslige erfaringer med teknik og programmering.

At inddrage børnenes verden og forstå den gennem metoder og principper vi bruger når vi programmerer giver nye værktøjer til at problemløse og se mønstre og muligheder.

Leg med innovation og iværksætteri

Vi vil gerne have flere iværksættere og innovative danskere. De der kan se nye vinkler og løse behov på nye og bedre måder.
Det kræver bl.a. at vi fokuserer langt mere på at være skabende med it og digitale medier end at være forbrugere.

Hvordan ser det ud i børnehøjde?
Hvordan flytter vi børn fra at være forbrugere til at være kreativt skabende med it og være med til selv at manipulere verden?

Leg med programmering, robotter og elektronik handler i høj grad om at hjælpe flere børn med at finde netop deres talenter og måder de kan udvikle og styrke dem til kompetencer og færdigheder i samspil med verden omkring dem.