Temadage med programmering

Når man kan kode er det som at få en tryllestav hånden.
Så kan man skabe verdener, billeder, spil, historier og
opfindelser helt efter sit eget hovede.
Christiane Vejlø, www.elektronista.dk

Prøv mulighederne af i børnehaven, indskolingen eller SFO!
I kan med et temaforløb på en eller flere dage få hjælp til at se og forstå, hvordan inddragelse af små robotter og programmeringsapps støtter undervisningen og giver både elever og lærere lov til at finde deres indgang til at arbejde med programmering og teknologi.

Du lærer sammen med dine elever – ved at observere dem og selv være med som deltager.
I temaforløbet medbringer og introducerer vi en række små bots (minirobotter, som vi medbringer) som børnene finder sjove og søde. Vi kommer ud på gulvet og får kroppen med i legen og kreativiteten kan få frit spil, mens vi samtidig bliver fortrolige med grundlæggende begreber indenfor programmering.

dash-on-the-run

Leg og Lær!
Eleverne vil med aktiviteterne lære at anvende og forstå begreber som f.eks. computere, algoritmer, betingelser, sekvenser, debugging (fejlsøgning), loops (gentagelser).
Aktiviteterne med bots og ipad kombineres med fysiske aktiviteter som dans, hvis-så lege m.m., hvor eleverne træner f.eks. retningssans, mønstergenkendelse, forudsige logisk, hvad der sker m.m. Børnene lærer at bruge simpel programmering til at styre små robotter (bots) som f.eks. Bee-Bot, Dash og Dot, Edison m.m. Børnene introduceres også til apps/og programmer på ipad/pc, hvor de kan arbejde videre med deres erfaringer fra arbejdet med robotterne.

Både børn og voksne lærer
sammen om programmering
med dette sjove, praktiske
temaforløb i programmering

Involvering af voksne:
Kodestafetten står for alle aktiviteter gennem dagene og er ude på gulvet sammen med eleverne. Derfor er forløbet oplagt til at inspirere lærere og pædagoger i indskolingen og sfo til at tage programmering med ind i fagene og aktiviteterne i både undervisning og sfo’ens aktiviteter. Lærere og pædagoger på skolen opfordres derfor til at være med og lade sig inspirere til at arbejde videre.

Optimalt løber dette forløb over 3 dage med 2 – 3 hold elever hen over dagen og tid til at evaluere med de voksne omkring børnene om hvad der er lært gennem dagen og får mulighed for at evaluere på, hvordan der kan arbejdes videre med programmering i hverdagen efterfølgende.

Vi kan dog tilpasse forløbet efter antallet af dage i har til rådighed og antallet af børn.
På samme vis tilpasser vi forløbet til børnenes alder og forudsætninger.

Hvordan organiseres temaforløbet?
Et temaforløb vil optimalt give tid til både at snakke om hvor vi møder/bruger computere, praktisk leg og læring med små robotter på gulvet gennem mindre værksteder, introduktion af de bedste apps/programmer til programmering for børn op til omkring 9-10 år.

Vi starter med at snakke lidt om computeren
Samling: Hvad er en computer? Demo og billeder af forskellige måder en computer i dag hjælper os med forskellige ting. (PC, smartphone, ipad, ure, biler, mikroovne, fjernsyn, støvsugere m.m.) Børnene får indblik i computerens historie.
Vi kommer ind på, hvordan en computer virker på niveauet ”input – beregning- output”.
Vi snakker om hvordan vi kan få computerne til at gøre ting for os med opskrifter (algoritmer)

Vi lærer robotterne at kende og laver vore første kommandoer
Bee-Bot introduceres og børnene arbejder i grupper med at instruere den lille bot til at bevæge sig rundt på gulvet. Hver gruppe kan have forskellige aktiviteter med bee-bot. En gruppe bygger labyrinter af forhåndenværende materiale, en gruppe finder ord med bee-bot, en gruppe arbejder med tal osv. Eleverne kan efter en tid skifte rundt mellem aktiviteter og derved få en fornemmelse af at der er noget der går igen i hver aktivitet og at der er mange muligheder for at lege med den lille bot.

Algoritme med beebot-second

Børnene vil med garanti få brug for at kunne regne ud, hvorfor Bee-bot ikke altid gør som de forestiller sig. Det er en vigtig del af processen. Ligeledes vil børnene opleve at de ved at arbejde sammen kan løse problemstillinger undervejs.

Er der tid kan vi på ipad lege med app’en Bee-bot og træne funktionerne fra legen med Bee-bot. Børnene kan så få til opgave at fortælle hjemme, hvordan de i dag har gjort det samme med en rigtig Bee-bot.

Er der plads og tid introducerer vi også børnene for andre typer robotter som f.eks. Dash og Dot, Edison.

 

Vi prøver at programmering på iPads
At arbejde med ipad til at programmere følger 2 forskellige spor.
1. At træne grundlæggende forståelse af koncepter og begreber
2. Fremme den kreative proces ved programmering.
I dag vil vi primært være fokuseret på kreativ skabelse af historier og animationer
Til formålet bruger vi programmet ScratchJr, der er lavet til denne aldersgruppe og ikke kræver at de kan læse eller forstå engelske udtryk.

Vi tager hul på ScratchJr. Gennemgang af platformen, hvor vi lærer hvordan vi får ting til at bevæge sig på skærmen ved at bruge kommandoer, som er tegnet på knapperne.
Vi veksler mellem at prøve af på ipad og i fællesskab sætte navn og handling på knapperne. Undervejs får vi øje på at det er godt at kunne lave gentagelser og funktioner, så man ikke skal bruge for mange knapper.

iphonePics 005

Det primære forløb i dag er at børnene prøver sig frem ved at rode med deres egne historier.
De laver billeder til baggrunde, laver lyd til sprites , tegner sprites – alt i alt går på opdagelse i et struktureret forløb, der giver dem rum til at opdage og udforske.

Vi kommer også til at snakke om, hvordan man kan lade sig inspirere af hinanden og giver hinanden god kritik af det vi skaber.
(Her bruger vi en rutine kaldet ”To stjerner og et Ønske”. Stjerner er det vi synes er godt lavet eller godt fundet på, spændende, flot eller noget andet positivt. Et ønske kan være at jeg kunne forstille mig ville gøre det, du har fundet på endnu bedre, sjovere eller lign.)

 

Hvis Det – Hvad Så?!
Under en samling/eller i leg uden hverken robotter eller skærm kan vi igen lege fysisk med et eller flere begreber som f.eks. betingelser, sekvenser, rækkefølge, funktioner osv.
Nu kombinerer vi med brugen af appen Kodable, som giver mulighed for at træne de samme begreber i et lettilgængeligt univers. Kodable findes både til ipad og til pc.

dash-drawings

Vi afslutter med samling, hvor vi evaluerer aktiviteterne og det vi har lært.
Har vi flere dage, starter og slutter vi med samling hver dag.

Kodesmart har alle materialer med til temaforløbet. Dog kan vi finde på at bruge forhåndenværende materialer som f.eks. klodser m.m.  

 

Priser:

Pris pr. dag (7 klokketimer – 8-15): 6500,- eks. moms
Pris ved køb af 3 dage: 17500,- eks. moms

Der medfølger informationsbrev til forældre og et inspirationshæfte til pædagoger og lærere med anbefalinger til at arbejde videre med programmering i undervisningen.

Kontakt – Sophie på tlf.: 28286732
eller på mail: buzz@klubkodesmart.dk
for en snak om et temaforløb til din institution eller skole