Dagens indlæg er inspireret af et lille miniforløb jeg i går lavede i 3/4 klasserne på min datters skole i to klasser med hver en dobbelttime.
Jeg er så ked af at se at børn lærer at bruge powerpoint i skolen på samme vis, som de bruger word; billeder, der suppleres af en lang tekst evt. sat op i punktform.
Det hele garneres med lidt af powerpoints smukke animationer bevares, men hvor er kreativiteten henne, når alt bliver det samme igen og igen?
Så da jeg havde 2 x dobbelttimer i går satte jeg mig for at give dem muligheden for at lære at bruge powerpoint til at animimere små historier i stedet.
Jeg viste dem med en meget kort gennemgang på tavlen hvordan de starter med en helt tom side – noget de fleste af dem ikke havde lært endnu:
Herefter fik de at vide at de skulle vælge én – og kun én – figur fra boksen til den første opgave. Jeg gennemgik på tavlen, hvordan de kan animere f.eks. en pil fra firgurboksen ved hjælp af slides, der duplikeres med en lille ændring ad gangen.
Vil du se et eksempel på en simpel animation med en pil, så klik her:
Opgaven var følgende:
- Brug mindst 20 dias til din historie – men gerne flere.
- Brug kun én figur i animationen.
- Brug gerne flere farver og strukturer og brug “dreje” funktionen, samt funktionen til at ændre form på din figur (de små gule firkanter)
- Der skal være en historie i din animation og et flow.
- Kopier dias ved at stå i oversigten til venstre og brug enten den anden musetast til at få menuen frem eller brug tastaturgenveje med ctrl c og ctrl v til at kopiere og sætte ind.
- Ingen animationer eller videoer herudover er tilladt. (pps egne animationer)
Undervejs mens de arbejdede med opgaven og lærte at bruge både farveskift og formskift samt ganske alm. funktioner som at kopiere og sætte ind snakkede vi om at dette i princippet er det samme, der sker, når Pixar og Disney laver tegnefilm. Disse er i dag alle computeranimerede, men førhen skulle disse animationer tegnes i hånden – og det ad flere omgange.
Efter at jeg har tjekket og godkendt deres arbejde på denne første opgave, fik de lov til at lege med deres helt egne historier og bruge flere figurer på en gang på “scenen”. Der var historier i mange forskellige genre og temperamenter. Enkelte af eleverne nåede endda også at lege lidt med at indtale lyd og automatisere deres film.
Et skridt videre herfra kunne være at jeg næste gang giver dem opgaven at skabe en gradmåler, et ur med viser, fortæller historien om rødhætte eller tager et emne som f.eks. romertiden (historie) eller nordiske guder og ber dem lave en tegnefilm over dette.
Så hvad har det med programmering og børn at gøre?
I Scratch og ScratchJr arbejder vi rigtig meget med animationer, men PowerPoint er mere kendt blandt lærere – og tilgængelig på skoler, hvor der anvendes pc.
Eleverne i indskolingen og også 3/4 klasserne elsker at arbejde i powerpoint – så det er et sted man godt kan starte med også at tale om programmering.
Vi kan langt fra det samme i de 2 programmer og med powerpoint kommer vi ret hurtigt til kort, når vi vil gøre ting interaktive. Men princippet med at få forskellige figurer til at agere med hinanden er den samme. I Scratch og ScratchJr koder vi bevægelsen i stedet for at kopiere slide på slide.
Eleverne fik med øvelserne indblik i, hvad der sker bagved, når de bruger powerpoints indbyggede funktioner til at animere deres præsentationer. Samtidig lærer de basale funktioner på en computer, som vi måske forventer at de kan – men som gårsdagens 2 forløb viste at det er langt fra tilfældet.