Leg med Bee-Bot til Hour of Code – byg en labyrint

Bee-Bot kan gøre det sjovt at lave en Hour of Code.

Denne uge er der verden over ekstra fokus på muligheder for at prøve at kode både hjemme, i børnehaven og skolen.
De fleste andre jeg kender på feltet henviser til Hour of Code siden, der har fine små spil at gå i gang med, men jeg kunne godt tænke mig at starte helt off-line. (så kommer der måske også andre ting i løbet af ugen herfra 🙂 )

Lav HoC aktivitet med Bee-Bot og Blue-Bot!

Hvis i har Bee-Bots på skolen eller i børnehaven, kan i lave en “Hour of Code” konkurrence med de forskellige trin.
Lav f.eks. en gulv-labyrint gruppevis eller klassevis og inviter andre til at komme og spille. det behøver ikke være særlig langhåret og alle kan være med. En skitse til projektet får du her nedenfor:

Bee-Bot finder farver

1. Byg en forhindringsbane til en konkurrence mellem Bee-Bots.

Hver klasse/gruppe kan udtænke en labyrint, hvor Bee-Bot kan nå igennem på max 40 steps, men gerne med forhindringer undervejs, der kræver at Bee-Bot ændrer retning. (Brainstorm ide og skitsér muligheder og behov)
(OBS! de mindste skal måske lave/have baner, der er knap så lange. Her kan 5-10 steps være en kæmpestor udfordring!)

Labyrint-mindstorm

Når planen for labyrinten er udtænkt, skal der måles og vælges materialer til at udføre labyrinten på gulvet.

(Delopgave: Hvem skal lave hvad – alle skal have en opgave)
Måske er det den helt enkle med tape eller der kan bygges med klodser og andre materialer. (husk at kasser fra kopirummet er guld værd som garager og huler. Klodser og andet kan anvendes som forhindringer) (Byg din ide op i virkeligheden)
(Som facilitator kan du evt. fremlægge muligheder vedr. materialer i forhold til den tid de har at bygge og færdiggøre)

Test jeres opbygning. Der kan med fordel bruges energi på undervejs til både at sikre at der er plads til Bee-Bot hele vejen og at der er muligt at nå i mål med 40 skridt. Ret til undervejs – Kunne noget have været forudset tidligere? (Afprøvning og debugging)

2. Hvad lærte vi undervejs?

Snak om den måde de løste opgaven, om alle var med – og hvis ikke hvorfor? Hvad ville de gøre næste gang? Hvordan fik de brugt tiden med at forberede labyrinten – virkede skitsen, da de kom ned på gulvet?Bee-Bot i labyrint

3. Inviter andre til at prøve kræfter med labyrinten

Når labyrinten er afprøvet og vi ved at den virker uden at man skal gøre noget med Bee-Bot undervejs, er i klar til at invitere andre til at prøve jeres labyrint. (Labyrinten er jo et spil andre kan prøve)

Hvordan vil i introducere andre til at bruge labyrinten? Hvad må man, hvad må man ikke, hvornår ved man at man er i mål?
Er der en præmie til dem, der når i mål?

4. Tag billeder og evt. video og del med forældre og kolleger på intranettet.

Øget fokus på muligheder med programmering og computational thinking kommer ikke af sig selv. Derfor bør vi dele vores aktiviteter på området med forældre og øvrige lærere/pædagoger og derigennem øge forståelse for hvad børnene får af muligheder med emnet.

Hvis ikke i har Bee-Bots til rådighed kan de købes bl.a. her hos itogleg.dk, hvor i også kan købe bogen “Go Go Bee-Bot” med 25 andre lege med Bee-Bot.
Eller i kan lave hele øvelsen med børnene selv som figurer/bots i stedet for. I så fald kan et af børnene “gå turen” med bind for øjnene og de andre kan guide igennem med kommandoer som “gå frem”,”gå til venstre”, “gå til højre”, “gå tilbage” osv.. En skal så tælle antal brugte skridt, så de holder sig under det aftalte antal – f.eks. 40 skridt.

Dash og Dot kan selvfølgelig også bruges til øvelser som denne, hvis i har sådan nogen og lidt større børn.

Tal og del

Kommentarer