Programmering, robotter og elektronik for børn på Biblioteket

Det sidste uformelle læringsrum for børn og voksne

Biblioteket er for mange det naturlige sted at søge viden.
Derfor giver det også mening at biblioteket også er med til at eksponere flere børn for mulighederne for leg med Robotter, Programmering og kreative Elektronikværksteder.

Kodesmarts aktiviteter er oplagte at gennemføre på biblioteket, der er vært og formidler for børn, forældre og dag-institutioner. Biblioteket er det naturlige lokale samlingspunkt fro familien til sjov og leg med teknologi i kreative værksteder og robotter og programmering gennem sjov fælles leg:

Playshops - leg med robotter og programmering

Tinkershops - kreative værksteder med elektronik

PLAYSHOPS - Leg med robotter og programmering

Gennem legen med robotter finder vi ud af hvordan man taler med en robot, hvordan vi styrer dem, hvad robotterne hjælper os med og mange andre ting - alt sammen i leg og sjov med robotterne.

Hvordan hænger verden sammen og hvordan kan jeg være med til at skabe med robotter og computere?

Børn elsker at lege med robotter. I legen med robotterne lærer de vigtige ting om kommunikation, logik, retnings-sans, mønstergenkendelse, abstraktioner og meget mere af det gode. De bliver så stolte, når det lykkes dem at styre robotten lige derhen, hvor det var planlagt.

Biblioteket er også et sted man mødes, leger og lærer. Derfor kan biblioteket være med til at præge en hel generation af børn,der vokser op omgivet af computere, tablets og smartphones - og de hundredevis af andre computerstyrede ting vi omgiver os med.

For børn på mellemtrinnet laves nu også playshops med MICRO:BIT

TINKERSHOPS - Kreative værksteder med elektronik

I de kreative værksteder laver vi lysbilleder på f.eks. postkort og bogmærker, laver lysrobotter paprør, laver Fizzterbotter af skrammelmaterialer. Perleplader kan vi også få til at lyse....

Tinkering - er det engelske ord for at fuske sig frem til et resultat. På en TinkerShop har kodesmart materialer med til at lave enten fødselsdags- eller julekort med lys, robotkort med lys, paprør, der kan blive til sjove små robotter, leg med makedo, fumlerier med LED og ledende materialer. Børnene får altid et produkt med hjem ud over viden om, hvordan man får en LED til at lyse.

TINKERSHOPS kan laves med mange temaer og materialer

................................................................................

Book en eller flere Playshops og Tinkershops i 2019

Kontakt Sophie på mail: buzz@klubkodesmart.dk  eller ring mobil: 28286732

................................................................................

Drop-in eller fælles start

Typisk er der 2 måder at gennemføre en Playshop.

"Lukkede Playshops", hvor deltagerne er de samme fra start til slut. Biblioteket står selv for tilmelding til arrangementet og bestemmer selv, om der skal være en deltagerpris m.m. Ofte er disse Playshops korte især får de mindste børn; 2-3 timer, så koncentrationen kan holde hele vejen.

"Åbne Playshops", hvor deltagerne drysser ind i løbet af en dag eller aften. Dette kan f.eks. være en Kulturnat eller en lørdag med temaet Robotter, Programmering eller kreative værksteder. Her er indholdet lagt til rette, så man kan være der 20 min eller mere som man har lyst. Igen er det Biblioteket, der selv styrer m.h.t evt. tilmelding og deltagerpris.

Forslag til TinkerShops på biblioteket

Fyrtårn med paprør, glødelampe og batterier og afbrydere.
Børnene laver et fyrtårn, ud af paprør og bygger en eller flere afbrydere ind. Undervejs lærer de om elektriske kredsløb og får en pære til at lyse i fyrtårnet. Målgruppen er børn omkring 2-4 klasse, men kan også være en familieworkshop med yngre børn, hvor børn og voksne hjælpes ad.

Lysbilleder.
En populær TinkerShop, hvor børnene laver et elektrisk kredsløb med ledende tape, LED og knapcellebatterier på karton. Herefter laver de en "forside", hvor lyset kan skinne igennem og indgå i et tema, der enten tegnes eller skabes med andre materialer. Kartonstr. kan nemt anvendes som kort til festlige lejligheder eller som bogmærker.
Alternativt kan vi bruge andre former, som f.eks. paprør fra toiletruller, der kan klippes op eller bruges som de er.

Robot-kort.
Robotten er tegnet op på kortet - klar til at få farve.
Børnene kan sætte LED og batterier til og male med ledende maling, så der skabes forbindelse mellem batteri og LED. Selv om robotterne starter ens, ender de med at se meget forskellige ud.

Perleplader med lys.
Den traditionelle hama perleplade kan peppes op med LED og strøm fra enten et knapcellebatteri eller en solcellelampe.
LED forbindes til et batteri med kobbertape eller ledende stoftape.
Alternativt kan vi med en solcellelampe hænge batteriet op i vinduet så det lades op i løbet af dagen. Så er perlepladen klar til at lyse om aftenen.

Pimp dit LEGO.
Er en virkelig populær TinkerShop, hvor deltagerne kan medbringe egne LEGO konstruktioner, som f.eks. brandbiler, drager, helikoptere m.m. Sæt lys i LEGOET med LED og batterier.

Ud over egne konstruktioner er der mulighed for at finde på nye unikke konstruktioner med lys med kodesmarts LEGO.

Jul og påske.
Pimp julehjertet eller æggene til påske op med forskellige aktiviteter, der alle lader børnene lege med elektriske kredsløb i et kreativt projekt.

F.eks nålefilt eller filt og limpistol, kombineret med ledende tape og LED - og former i styropor.

 

Lys på Pind.
Med ispind, LED, ledende tape, knapcellebatteri og en kontorclips laver vi et kredsløb, der kan tænde og slukke.

Når pinden er klar, kan vi lave kreative projekter til lyset på pinden.

For Info og Booking
Se de enkelte forløb med flere informationer eller kontakt:

Sophie Hovdekorp
Mobil: 28286732
Mail: buzz@klubkodesmart.dk